הכירו את המיזם החברתי "לבבי" – הצלת חיים בבניין משותף

המיזם החברתי "לבבי" נועד לאפשר הצלת חיים בבניין משותף, תוך שילוב בין דפיברילטור שמוצב לרוב בתוך ארונית מיוחדת בלובי, מתנדבים מבין דיירי הבניין כמגיבים ראשונים ותקשורת חכמה להזעקת המתנדבים בעת אירוע דום לב למי מדיירי הבניין.

לפני 4 שנים נפתלי כהן מתל אביב, חתר כהרגלו בקייאק ימי סמוך לחוף , אלא שהפעם הוא התעורר בבית החולים. חייו ניצלו בזכות שילוב של "מגיבים ראשונים" שהיו באזור ושימוש בדפיברילטור שהיה בסמיכות מקום:  "התעוררתי בבית החולים וסיפרו לי כי התמוטטתי בקיאק בים כתוצאה מדום לב. חברים חילצו אותי לחוף והפעילו את הדפיברילטור בשילוב עיסוי חזה והחזירו אותי לחיים. הייתי אדם בריא לחלוטין והמקרה שלי מצביע על חשיבות עצומה לשילוב של שני  גורמים יחדיו: הימצאות דפיברילטור בקרבת מקום, ומגיבים ראשונים שעברו הדרכה בסיסית של החייאה ופועלים עוד לפני הגעת מד"א"

למענה של "לבבי" לדום לב לחצו כאן

אך האם חייו של נפתלי כהן היו ניצלים, אם אירוע דום הלב שלו היה מתרחש בביתו ולא בעת פעילות ספורט כשהוא מוקף בעשרות אנשים סביבו?

 

נפתלי כהן

נפתלי כהן כיום

דוד מילגרום –  לשעבר הממונה על התקציבים באוצר, מנכ"ל ויושב ראש של חברות במגזר העסקי, שהקים את המיזם החברתי "לבבי" למתן מענה כוללני מפני דום לב בבית מסביר: "אירוע דום לב בבית, הרבה יותר מורכב מאירוע דום לב שמתרחש במקום ציבורי – שם הנפגע מוקף לרוב בעשרות אנשים, שסביר שמי מהם ידע לבצע החייאה יעילה, וגם במקומות אלו נדרש להציב דפיברילטור לפי חוק. אך בבית –  נפתלי היה מוצא עצמו עם רעייתו בלבד. מכאן עולים קשיים שלא קיימים באירוע במרחב הציבורי: האם הבניין שבו גר נפתלי מצויד בדפיברילטור משותף לכל הדיירים? כיצד יגיע מכשיר ההחייאה המשותף מהלובי לדירה של נפתלי ורעייתו? מי יבצע את ההחייאה שמחייבת גם עיסוי חזה חזק וגם מתן שוקים חשמליים מהדפיברילטור? האם סביר שרעייתו של נפתלי שנמצאת קרוב לוודאי בסערת רגשות תוכל לבצע כל אלו ביעילות? "

לדברי דוד מילגרום –  קשיים אלו גורמים לכך שמתוך 6,500 אירועי דום לב שמתרחשים בישראל בבית מידי שנה – רק 6% שורדים את האירוע.

זה נורא ואיום" אומר מילגרום: "שני שליש מאירועי דום הלב בישראל מתרחשים בבית ולא במרחב הציבורי ודווקא בבית אנו חשופים וחסרי מענה. אמנם יותר ויותר וועדי בתים רוכשים באחרונה דפיברילטור לבניין, אך אין בכך די ורוב הסיכויים שבעת אירוע הדפיברילטור יישאר נעול בארון."

המיזם החברתי "לבבי" נועד בדיוק כדי לאפשר הצלת חיים בבניין משותף, תוך שילוב בין דפיברילטור שמוצב לרוב בתוך ארונית מיוחדת בלובי, מתנדבים מבין דיירי הבניין כמגיבים ראשונים ותקשורת חכמה להזעקת המתנדבים בעת אירוע דום לב למי מדיירי הבניין.

"לפי כל המחקרים –  מגיבים ראשונים  שעברו הדרכה להחייאה בסיסית הם המפתח להצלחה ובעזרתם ניתן להעלות את שיעור ההישרדות מדום לב בבית מ-6% לכ-60% – פי עשרה !!!  אין לצפות לכך שבת או בן הזוג, יעזבו את יקירם כדי להביא את הדפיברילטור המשותף ויבצעו את ההחייאה שמחייבת לבצע עיסוי חזה חזק בשילוב מתן שוקים חשמליים"

צריך להבין כי בעת דום לב – יש לנו רק 3-4 "דקות זהב" שבהן אנו צריכים לפעול מהר וביעילות ולבצע החייאה (עיסויי חזה) בשילוב שוק חשמלי מהדפיברילטור. כל דקה שחולפת מפחיתה את סיכויי ההישרדות ב-10% ולכן עלינו לפעול עוד לפני הגעת כוחות ההצלה של מד"א שבממוצע מגיעים תוך 8-10 דקות.

לכן המיזם החברתי "לבבי" מושתת, בנוסף להצבת דפיברילטור בבניין,  על הכשרה מתאימה ועזרה הדדית בין דיירי הבניין. תחילה מבוצעת הדרכת החייאה בסיסית לכל דיירי הבניין, ובתום ההדרכה  נבחרים שלושה עד שבעה דיירים שמתנדבים לשמש בעת אירוע דום לב בבניין כ"מגיבים ראשונים" ולשם כך הם עוברים הכשרה נוספת. בעת אירוע דום לב בבניין – כל שנדרש מהמשפחה זה להזעיק את כל מתנדבי הבניין יחדיו בתקשורת חכמה. מי מבין השכנים המתנדבים שנמצא באותה עת בבניין, מביא בדחיפות את הדפיברילטור למשפחת הנפגע ומסייע לה בביצוע ההחייאה באמצעות עיסוי חזה חזק, הפעלת הדפיברילטור וציות להוראותיו (בעברית). כך ורק כך ניתן כאמור להגדיל את סיכויי ההישרדות פי עשרה !

במקרה של דום לב בבית , יש מה לעשות בדקות היקרות לפני הגעת האמבולנס: אלו הן 3-4 "דקות זהב" שבהן שילוב בין  דפיברילטור שנותן שוקים חשמליים לנפגע,  לבין עיסוי חזה חזק, מאפשר לכל אדם שבקרבת הנפגע לבצע החייאה יעילה ולהציל חיים

"לבבי" –  הוא מיזם חברתי שהוקם כדי להעניק מענה בדיוק במצבים כגון אלה כדי לנצל את "דקות הזהב" ולהציל חיי רבים.

אך כדי לנצל את "דקות הזהב" בצורה יעילה, נדרש מענה שהוא הרבה מעבר לדפיברילטור והוא כולל בנוסף למכשיר החשוב, גם הדרכה יסודית לכל הדיירים, מינוי מראש של מתנדבים מבין השכנים שיתפקדו כ"מגיבים ראשונים" בהבאת הדפיברילטור המשותף ובסיוע למשפחת הנפגע בביצוע ההחייאה וכן תקשורת חכמה להזעקתם על ידי המשפחה בקרות אירוע דום לב בבית.  צוות התגובה הראשוני כבר זכה לכינוי ההולם: "צוות קומנדו" והוא עושה שימוש במכשיר פשוט וקל לתפעול, שיכול להיות ההבדל בין חיים למוות.

להגיב נכון. יש סיכוי טוב שמתוך מספר  מתנדבים – לפחות אחד יספיק להגיע בזמן ולהציל חיים אם הוא קיבל את ההכשרה המתאימה ולכן אנו כל כך מקפידים להעביר הכשרה מסודרת לשכנים בבניין וגם להקים מראש צוות של מתנדבים"

מה כולל המענה המיוחד של "לבבי" ?

"המענה כולל חמישה מרכיבים: דפיברילטור אוטומטי משותף לבניין דובר עברית, שמשמש גם כוחות הצלה בישראל, ארונית מיוחדת שמותאמת לבניין מגורים משותף בשילוב מפתח שאינו גלוי בפני בלתי מורשים, הדרכה יסודית ואיכותית לכל דיירי הבניין, מינוי והכשרה מיוחדת לצוות מתנדבים שיהיו "מגיבים ראשונים". ויצירת תקשורת  חכמה, שתאפשר לכל משפחה בבניין המגורים להזעיק בקלות את המתנדבים ושכנים נוספים .

שילוב כל אלו יחדיו, מגביר את הסיכויים לביצוע החייאה יעילה בבית הנפגע בתוך 3-4 דקות,  עוד לפני הגעת האמבולנס, ובכך להציל חיים.

 

התכנית מתאימה גם לבתים פרטיים צמודי קרקע, אך אנו ממליצים גם באלו לשלב בהדרכה שכנים וליצור קבוצת חרום שתתפקד כמגיבים ראשונים שעושים את ההבדל.

למענה של "לבבי" לדום לב לחצו כאן

 

בשיתוף לחברת "לבבי" – מיזם מציל חיים לבניין

שתפו באמצעות:
דילוג לתוכן