כשמדברים על אדריכלות, תמיד מדברים על סוג של עתידנות. סוג של תכנון של רעיונות שיתגשמו בעתיד לבוא. המועד אמנם כתוב, רק בשל ההתחשבות בכל הגורמים 'המסרבלים את המערכות לעייפה', ברור לכל הגורמים המתכננים שאין שום קשר אמיתי בין הרעיונות שהם מעלים על הנייר, למה שיקרה בפועל בשטח. ואם כך היו פני הדברים עד היום, הרי שכבר ב 2010 החלה להיות מורגשת כבדות נוספת אצל המערכות הידועות, בעזרתן של 'תוספות קלות' המוכרות כבר לכל הנוגעים בדבר. ואיך זה קרה? ובכן לא מדובר כאן בשיפוט לטוב או לרע אלא בהסתכלות מעניינת על מה שקורה היום סביבנו בעולמות העיצוב בכלל ובאדריכלות בפרט. לעיצוב הקליל של המעצב בעל הרוח והאינספירציה, נוספו בשנים האחרונות באיטיות ובמיוחד בשנתיים האחרונות כישורים מרובים כמעצב. הוא הרבה מעבר לצייר, בעל יכולת יצירתית. הוא איש תכנה ורב פועלים גם בטכנולוגיות מגוונות המופעלות ברשתות ובשכבות ועליו להיות רגיש ונגיש במידה שווה לכל צוות האנשים איתם הוא עובד בשיתוף פעולה. בדרך כללמדובר בפרוייקטים מורכבים בעלי אלפי פרטים שרק ההתחלה להפעלתם ידועה. מועד הסיום משוער בלבד, כאמור.
האדריכלות המודרנית והעכשווית מתחשבת היום יותר מבעבר בשפה של עולמות תוכן גבריים ונשיים כאילו הם אחד. אין חשיבות מועדפת לקוים ישרים או עגולים וברור לכולם שהשימוש הוא בשניהם תלוי במידת ההתאמה לפרוייקט ולצרכים בשטח. לשמחתנו אין זוהי יותר סוגיה של קושי ברמת הביצוע. אפשר לעשות הכל. זהו משפט שאני לא מפסיקה לשמוע בשנה האחרונה במיוחד. הדמיון הוא לחלוטין מציאותי ואין דבר שלא ניתן לקימוט ברמת הביצוע. כמות החמרים לשימוש היא מאוד רחבה וכמעט אינסופית עבור הפרט. מדהים לראות בשטח שעדיין רב האוכלוסיה נצמדת לקוים מוכרים שמכתיבים לה חברות גדולות שהאנטרס שלהם לשיווק נובע רק משום שהמכונות שהן מחזיקות כפס יצור, נמצאות אצלם במשך שנים ואין בכוונתם לשות את מנהגם או ליצור חידושים בעלויות כספיות יקרות. השוק הפרטי כל כך הרבה יותר מגוון ורחב אפשרויות.היה רצוי שיותר אנשים יפנו לשוק הפרטי ויכוונו את דרישתם בהתאם למי שהם ובהתאם לצרכים האישיים שלכל אחד ואחד. עדיין המילה נוחיות תופסת לגבי מרבית אוכלוסיית המערב המחונכת לכך מילדות והרב אם כן נמצא באזור הנוחיות המוכתב על ידי החברות המתועשות והגדולות.
ובכן, מסתבר שהכבדות היא קלילות מצדו האחר של המטבע. כבדות נובעת אולי מחוסר ידע בסיסי וראשוני של המשתמש - הצרכן. וזאת בשל שפע היכולות שעומדות לרשותו כשהוא יוצא למסע של שינוי בביתו, גם אם מדובר בשיפוץ קל ובוודאי אם מדובר בקניה של נכס חדש שיש לתכננו כבר מהשלב הראשוני של הבניה. לעומת זת קלילות - בשל הריבוי האינסופי של האפשרויות המאפשרות גיוון ללא סוף וגמישות כמעט בכל החלטה ובכל תחום של עיצוב הבית.
האדריכלות המודרנית העוסקת כמובן גם בפנים וגם בחוץ מאפשרת פס רחב של 'טאץ' אומנותי עם הבנה מדעית של מיהו המשתמש, לצד שימוש רחב פונקיונאלי של טכנולוגיות חכמות בשימוש הפרט בביתו. היום כשאנחנו הולכים לישון הבית מתפקד כמיני חברת חשמל. אנחנו אמנם ישנים. הבית - לא. ישנן מנורות קטנות בכל מיני צבעים המתפקדות גם כשאנו ישנים להזכיר לנו שהטלויזיה עובדת, שה'בויילר' עובד, שכל מכשירי החשמל של המוסיקה או הווסתים של 'בית חכם' ואחרים כולם פועלים ובקיצור, שאנחנו נושמים דרך כל מערכת החשמל של הבית שעובדת ופועלת ונושמת איתנו בשנתנו.
וכשאנחנו ערים - המערכת עוברת לתפקוד מלא ומלווה את עצמה ברעשים מגוונים המוכיחים כי היא ח י ה.
ואנחנו רק בתחילתו של דור מעניין וחדש. שנת 2011 עלינו לטובה
א מ ן ו א מ ן
איחולים לשנה קלנדרית חדשה וטובה לכולנו ושתהיה שנה טובה הכי שאפשר
ממני
אור לי אודרילי
אדריכלות עכשווית 'בראשית' 2011 (לקראת העשור החדש) / חידושים
אדריכלות עכשווית 'בראשית' 2011 (לקראת העשור החדש) / חידושים
אור לי (אודרילי) הראל - מרכז אוריגון,
מנהלת פורום אדריכלות ועיצוב פנים
לפרטים, הכנסו לדף המידע שלי בנושא עיצוב פנים ואדריכלות: www.batim.org.il/color
מנהלת פורום אדריכלות ועיצוב פנים
לפרטים, הכנסו לדף המידע שלי בנושא עיצוב פנים ואדריכלות: www.batim.org.il/color