מה עדיף לקנות – דירה למגורים או להשקעה?

מה עדיף לקנות – דירה למגורים או להשקעה?


אחת מההחלטות הראשונות שיש לקבל כאשר מחליטים לרכוש דירה היא ההחלטה האם אתם מחפשים דירה למגורים או דירה להשקעה. לכל חלופה יש יתרונות וחסרונות, אך השיקול המרכזי הוא כמובן הצרכים של הרוכשים. חיפוש אחר דירה למגורים שונה מאשר חיפוש אחר דירה להשקעה ויש לקחת זאת בחשבון בתהליך החיפוש. בכתבה זו נפרט אודות ההבדלים בין שתי האופציות הללו ונתמקד בשני פרמטרים מרכזיים – הפן הפרקטי והפן הכלכלי.


דירה למגורים – יתרונות וחסרונות


השאלה הראשונה שעליכם לשאול את עצמכם לפני רכישת דירה היא – מהי המטרה של הדירה? האם אתם זקוקים למקום לגור בו או שהמטרה היא לרכוש דירה כהשקעה כלכלית. בשתי האופציות הללו תצטרכו בכל מקרה לחפש אחר מקורות מימון, הלוואות ופתרונות אשראי . לרוב האנשים בישראל אין הון עצמי הדרוש לרכישת דירה באופן עצמאי, בין אם המדובר בדירה למטרת מגורים ובין אם המדובר בדירה למטרת השקעה. כאשר מחפשים דירה למגורים יש פחות חשיבות לתשואה שניתן להרוויח מקניית הדירה. מכיוון שבמקרה זה אנו מחפשים דירה שנגור בה לאורך שנים רבות, המחיר של הדירה הוא גמיש יותר. מהבחינה הזו חיפוש דירה למגורים הוא פשוט יותר. טווח המחירים יכול להיות רחב יותר, מכיוון שאנו לא מעוניינים ליצור רווח כלכלי בעתיד הקרוב. מצד שני – יש חשיבות מכרעת לנושאים כמו השכונה בה נמצאת הדירה, המעמד הסוציו אקונומי של התושבים באיזור, הרמה של השירותים אותם מעניקה הרשות המקומית, האיכות ש מוסדות החינוך באיזור (למשפחות עם ילדים), וכמובן – הגודל והמבנה של הדירה עצמה. מצד אחד הגמישות הכלכלית היא גבוהה יותר ומשפחות המחפשות דירה במיליון שקלים ירכשו גם דירה בקצת פחות או קצת יותר אם היא תתאים לצרכים שלהם, אך מצד שני הדרישות בנוגע לאיזור, אופי השכונה וכו' הן קשיחות יותר. דירות למגורים יש בכל רחבי הארץ וההיצע הוא מגוון מאוד – דירות חדשות, דירות יד שניה, דירות גן וגג, בתים פרטיים ועוד, הכל בהתאם לצרכים של הרוכשים. המגוון הוא רב, אך אם אתם חייבים למצוא דירה למגורים בתוך זמן קצר – הלחץ עליכם יהיה גדול ולעיתים תאלצו גם להתפשר.


דירה להשקעה – יתרונות וחסרונות


כאשר מחפשים דירה להשקעה לעומת זאת, הדבר החשוב ביותר (ולעיתים אף הדבר היחיד החשוב), הוא הרווח הכלכלי שתוכלו להנפיק מהרכישה הזו. ככל שהתשואה שתקבלו על הדירה תהיה גדולה יותר, כך הרכישה תהיה משתלמת יותר ואין כמעט משמעות לאופי השכונה ולמעמד התושבים מכיוון שלא אתם אלה שתגורו בדירה. לעיתים, דווקא בשכונות "עניות" יותר נמצאות הדירות להשקעה המשתלמות ביותר ויש גם איזורים "עשירים" בהם לא משתלם לרכוש דירה להשקעה. במילים אחרות, השיקול הכמעט יחיד הוא השיקול הכלכלי – כמה הדירה עולה, כמה שכר דירה תוכלו לקבל עבור הדירה ובכמה תוכלו למכור את הדירה לאחר תקופה מסויימת (קצרה או ארוכה). גם כאשר מחפשים דירה להשקעה יש לבדוק לעומק את האיזור ואת הרמה של המחירים, אך לא על מנת לברר אם יתאים לכם לגור באיזור, אלא על מנת לבצע את התחשיב הכלכלי. ברכישת דירה להשקעה הרוכש פחות "לחוץ" על הקניה, מכיוון שאין המדובר בחיפוש אחר מקום מגורים. לרוכש יש תקופה ארוכה יותר וניתן גם לחפש שנה שלמה דירה להשקעה עד שתימצא הדירה המתאימה מבחינת כדאיות ההשקעה. יתרון זה לא קיים לאנשים המחפשים בדחיפות מקום לגור בו. מצד שני – הגמישות של המחיר היא נמוכה יותר מכיוון שכאשר מעלים את התקציב, הרכישה לא תמיד תהיה משתלמת מבחינה כלכלית. גם המגוון במקרה של דירה להשקעה הוא קטן יותר מכיוון שלא בכל מקום בארץ יש דירות המתאימות להשקעה. ההיצע של דירות למטרות מגורים הוא גבוה יותר מאשר ההיצע של דירות להשקעה.


לסיכום – השיקול המרכזי הראשון בסוגיה איזו דירה עדיף לקנות (למגורים או להשקעה) הוא השיקול הפרקטי (האם אתם צריכים דירה בה תגורו) והשיקול המרכזי השני הוא השיקול הכלכלי. על כל רוכש לבצע איזון בין כל השיקולים, לערוך סקר שוק מקיף וכדאי מאוד גם להתייעץ עם אנשי מקצוע המבינים בתחום הנדל"ן.


מידע נוסף: מקיף ביטוח דירה

שתפו באמצעות:

חיפוש מהיר:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
דילוג לתוכן