מהי משאבה?
אז מהי בעצם משאבה?
משאבה היא מכונה אשר מעבירה נוזלים או מוצקים מפתח היניקה ומעלה, על ידי כך שדוחפת אותם הלאה לפתח הסניקה. ישנם סוגים רבים של משאבות עם יעודים שונים, ביניהן: צנטריפוגלית, חלזונית, דיאפרגמה, בוכנתית, ועוד. מבין כל הסוגים המשאבה הנפוצה ביותר היא המשאבה הצנטריפוגלית שמשתמשת במאיץ (אימפלר – impeler בלועזית) כדי לדחוף את הנוזלים או המוצקים כלפי מעלה, עליה גם נרחיב.
איך פועלת המשאבה?
רוב המשאבות מונעות על ידי מנוע חשמלי, אך יש גם משאבות שמונעות על ידי מנוע דיזל (בעיקר משאבות שמיועדות למקרי חירום או משאבות שנעות על גבי עגלה לשטח), יש משאבות שמבוססות על לחץ אוויר, משאבות ידניות ואפילו כאלו שפועלות על ידי סיבוב מברגה.
עיקרון הפעולה של המשאבה פשוט: הנוזל נכנס דרך פתח הכניסה (היניקה) לתוך גוף המשאבה (מכונה גם: בית לוליאן) ויוצא מפתח היציאה (הסניקה). המאיץ הוא הלב הפועם של המשאבה והוא גם אחראי על הזרמת הנוזל הלאה. סוג המאיץ משתנה בהתאם לאופי המשאבה, כאשר ישנו מספר רב של מאיצים במבנה פתוח, סגור חצי סגור, דו כיווני, וכדומה. בנוסף מאיצים מיוצרים מחומרים שונים כמו ברונזה, פלב"מ, יציקה, גומי, פלסטיק, ועוד.
הלב של כל משאבה – המאיץ
מכיוון שהמאיץ הוא הלב של המשאבה בחירת סוג המאיץ צריכה להתבצע בהתאם לאופי המשאבה וייעודה. לכן במשאבת בוצה יהיה מאיץ פתוח לצורך זרימה חופשית של מוצקים, מאיץ פלב"מ יהיה יותר מתאים למים נקיים או לריכוז מליחים גבוה, ומאיץ פלסטיק ישמש עבור סוגים שנים של כימיקליים.
לדוגמה: במאיץ הברונזה הסגור שבתמונה:
הלב של כל משאבה – המאיץ
המים חודרים למאיץ דרך הטבעת הפנימית (מרכז המאיץ, 'העין') ויוצאים מצידי הטבעת החיצונית, סיבוב המאיץ מכוון לכך שהכנפיים ידחפו את המים החוצה ולא "יחתכו" אותם, והוא גם משפיע על כיוון הסיבוב של המשאבה.
המאיץ מולבש על הציר ואחריו נמצא אטם מכני או אטם חבלי. במשאבות מסוימות יש אגן שמן עם אטם מכני נוסף (למשל במשאבות טבולות) לצורך הגנה כפולה על המנוע מחדירת נוזלים, יש משאבות עם גיר לצורך ויסות מהירות הסיבוב במומנט, אחרות עם בית מסב וכדומה, והכל – לפי יעוד וצורכי המשאבה.
מהן התקלות הנפוצות במשאבות?
כמו כל מכונה, גם משאבות דורשות תחזוקה, ומדי פעם יקרו גם תקלות שאנחנו לא מוכנים אליהן, כאשר התקלות הנפוצות במשאבות הן:
- פריצה של האטם המכני עקב שחיקה, הפעלה לקויה (הפעלה ללא מים או בכיוון ההפוך) או חדירת גוף זר.
- שחיקה של המאיץ/ים בגלל חדירת עצמים (אבנים למשל), הפעלה בקויטציה, או עבודה מחוץ לעקומה.
- שחיקה של מסבי המנוע או המשאבה עקב חדירת מים או לכלוך, או חוסר בגירוז/שימון.
איך לטפל בתקלות וכיצד להימנע?
תתפלאו (או שלא) אבל רוב התקלות במשאבות נובעות מתפעול לקוי בשל חוסר ידע או היעדר תחזוקה נכונה. תחזוקה נכונה וטיפול בבעיות קטנות בזמן, אלו פעולות שיכולות למנוע בעיות גדולות בעתיד. למשל: אם מסב עליון במנוע מרעיש ולא נטפל בכך הוא עשוי לגרום לחוסר איזון בציר, לפגוע בהמשך במסב התחתון, לאחר מכן לפגוע באטם המכני, משם לעבור למאיץ ואז החגיגה תהיה בעיצומה. לכן הדרך למנוע היא לטפל בבעיות עוד כשהן קטנות ולא להזניח.
כדי להימנע מתקלות יש גם לוודא שהמשאבה עובדת בתנאים שהיא בנויה להם (כיוון סיבוב נכון, נמצאת בעקומה, אין ברזים סגורים שמונעים זרימה ועוד), לבצע בדיקת זרמים לגילוי עומס על המנוע ולהזמין אנשי מקצוע מנוסים ואמינים שישמרו על תחזוקה נאותה.
איך בוחרים משאבה?
קודם כל אנחנו צריכים להבין איזו פעולה אנחנו רוצים שהמשאבה תעשה, סחרור (סיבוב הנוזל במעגל סגור) הגברת לחץ, ניקוז, העברה. לאחר מכן בחירת המשאבה המתאימה צריכה להתבצע לפי תכנון מקצועי ועמוק שלוקח בחשבון את המשתנים הבאים:
- הצרכים הספציפיים שנדרשים מהמשאבה.
- דרישות העומד ההידראולי – נמדד במטרים ומסומל H ודורש חישוב של מספר מדדים: גובה המים, הלחץ האטמוספרי, מהירות וריכוז המומסים.
- הספיקה – כמות זרימת הנוזל בצינור לזמן נתון, נמדדת במטר קוב לשעה (מק"ש) ומסומלת: Q.
- חישוב ההפסדים ההידראוליים בצנרת.
לסיכום, עולם המשאבות הינו מעניין ועמוק, תמיד זכרו, שהמשאבה הראשונה והחשובה ביותר נמצאת בכם, והיא הלב שלכם, וזה לכשעצמו אומר הכל. מוזמנים לעקוב אחר המאמרים שלנו, לשאול ולהתייעץ בכל זמן, נשמח לחלוק אתכם שנים של ניסיון ושפע של ידע בתחום.