דשן, קומפוסט, שחרור איטי, הומוס? מה מומלץ ומתי?

 

גידול וטיפול בצמחים זו מלאכת מחשבת של ממש. מלבד שתילה, השקיה וניקוש עשבים ישנו עולם שלם של מושגים אותם כדאי ללמוד ולהכיר כדי להעניק לכל צמח וצמח את הטיפול הנכון. מלבד מים, הצמחים השונים זקוקים גם ל"תוספי תזונה". אם אתם מתלבטים באיזה סוג לבחור ומתי, הנה כמה פרטים שיעזרו לכם לראות את התמונה המלאה.

דשן – הדשן הוא שם כולל לרוב חומרי ההזנה להם הצמח זקוק. מדובר בחומר שמסייע להעשיר את הקרקע במינרלים ומטרתו לשפר את צמיחתם של הגידולים. הוא משמש בעיקר בחקלאות אך מתאים גם עבור גידולים בגינה הפרטית. את הדשן נותנים דרך הקרקע (על ידי זילוף או הזרקה) או באמצעות ריסוס. ישנם סוגים שונים של דשנים, חלקם אורגניים בעוד שאחרים כימיים.

קומפוסט – קומפוסט הוא דשן אורגני מאוד עשיר. הוא מורכב מפסולת צמחית ואורגנית אשר עברה תהליך של פירוק ואפשר להחזיר אותה לקרקע על מנת לטייב אותה. הקומפוסט נוצר בטבע מעלים שנשרו, גללים של בעלי חיים, שאריות מזון ועוד אשר עם הזמן התפרקו וכתוצאה מכך הם חודרים לקרקע ומאפשרים לצמחים לעשות בהם שימוש. קומפוסט מסייע לאוורר את הקרקע, למנוע סחף, לשפר את איכות ומרקם הקרקע ועוד.

שחרור איטי – דשן שחרור איטי הוא מושג חדש יחסית בתחום החקלאות. על פי הסברה האטת קצב השחרור של הדשנים משפיעה על יעילותו של הדישון, מונעת בזבוז ומקטינה את הסיכוי לפגיעה בצמח כתוצאה מעודף דישון. ישנם מנגנונים שונים של שחרור איטי המתאימים בעיקר כאשר נעשה שימוש בדשן זרחן. כיום ניתן לעשות שימוש בסוגים שונים של הרכבי דשנים ולקבוע את טווח השחרור בהתאם לסוג הצמח וצרכיו.

הומוס – בתום תהליך הפירוק של החומרים האורגניים המצויים בקרקע הם מגיעים לנקודה שבה אינם ממשיכים להתפרק. ההומוס מורכב מכל החומרים האורגניים המצויים בקרקע לאחר שהגיעו לנקודה היציבה הזו. החומוס למעשה מכיל את כל המינרלים החיוניים לצמחים והכרחיים לפוריותה של האדמה. הוא יכול להישאר בקרקע לאורך שנים רבות והוא משמש כתוסף לקרקע בה רמת הפוריות נמוכה, איכות החומר האורגני ירודה ועוד.

כאשר הקרקע אינה יכולה לספק לצמח את כל התנאים הנחוצים לו כדי לגדול, יש לבחור בהתערבות חיצונית ולדשן אותה, מי על ידי אמצעים אורגניים ומי פחות. כדי לדעת איזה סוג דשן מומלץ ומתי, כדאי לפנות לייעוץ אצל אגרונום לפני השימוש בהתאם לסוג הצמח ולטיבה של האדמה.

שתפו באמצעות:

חיפוש מהיר:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
דילוג לתוכן