אחריות לטיפול בצנרת הביוב

בחלוף השנים ולאור גידול באוכלוסייה המרוכזת בערים, נעשו שינויים בהרגלי הבנייה העירונית ומרבית הבניינים המשותפים החדשים מסוגלים להכיל מספר רב יותר של נפשות מאשר בעבר. שינויים אלה הצריכו, מלבד שינויים הנדסיים ומבניים, גם שינויים במבנה מערכות הביוב של אותם בניינים ובמורכבות שלהן.

בבנייני מגורים רבי קומות גדל הסיכוי ליצירת סתימות ביוב בצנרת המשותפת, כמו גם במערכת הניקוז והביוב הראשית שמחוץ לבניין.

שאלה חשובה שעולה לא פעם היא על מי חלה האחריות לטיפול בסתימה בצנרת בבניינים משותפים, ומי אחראי לטיפול בצנרת  הראשית?

גבולות האחריות הפרטית

לכל דירה ובית מערכת ביוב משלו וכל סתימה שנגרמת במסגרת הצנרת הפרטנית של אותו בית או דירה הינן באחריות הדייר או בעל הבית (במקרה של שוכר או דייר משנה). בהתאם לאופי הסתימה ייתכן והדייר יוכל לפתור את הבעיה באופן עצמאי או במקרים קיצוניים יותר הצורך בעזרתו של אינסטלטור או ביובית מתאימה התלות המיקום של הצנרת שנסתמה. אך נשאלת השאלה, מעבר לבעיות מקומיות – של מי האחריות לטיפול בסתימה?

אחריות לטיפול בצנרת משותפת

ומה עושים במקרה של סתימה בצנרת הביוב של הבניין כולו? על מי חלה האחריות במקרה כזה? האם דיירי הקומה התחתונה צריכים לשאת באחריות, מאחר והם אלה שככל הנראה ייפגעו ויתלוננו ראשונים?

  • במקרה של סתימה או פגיעה בצנרת הבניין המשותפת, האחריות לטיפול בסתימה היא אחריות משותפת של כלל דיירי הבניין, אם באמצעות בא- כח או ע"י וועד הבית.
  • במקרה של זיהוי פגיעה בצנרת המשותפת או סתימה בצנרת הראשית של הבניין יש לפנות ליושב ראש וועד הבית, או מי מנציגי הוועד ותפקידם הוא לדאוג לפתרון העניין, בצורה שיתופית ושוויונית לכל דיירי הבניין.

למה הצינורות נסתמים?

אנשים רבים שואלים מדוע צינורות הביוב נוטים להיסתם? התשובה לשאלה זו מורכבת למדי מאחר וקיימות סיבות אפשריות רבות לסתימות הנגרמות בצנרת הביוב:

  • פסולת בניין או חומרים שונים כמו פלסטיק ובטון שנותרו לאחר תהליך בנייה או שיפוץ ושנספחים אל תוך הצנרת, נתקעים בה ומפריעים לזרימה תקינה של הביוב.
  • הצטברות של שומנים על דפנות הצנרת המצרים את המעבר. במשך הזמן שומנים אלה מצמידים אליהם פסולת נוספת וחומרים שונים נוספים הגורמים לסתימה של הצינור.
  • שורשי עצים שחודרים אל תוך הצנרת, מייצרים מכשול לזרם הביוב ועוצרים בתוך סבך השורשים סוגים שונים של פסולת שהושלכה לביוב. זו היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר בישראל.
    מי הביוב מספקים חומרי דישון ומים בכמות מספקת, הגורמים למשיכה של שורשי העצים אליהם, עד כדי פריצת השורשים אל תוך מערכת הצינורות.
  • תחזוקה לקויה או טיפול לא נכון בצנרת, בעיקר במערכות ביוב ישנות, עשויה להוביל הן לשברים והתפוררות של צינורות והן לסתימות במערכת

מה דינה של סתימה בצנרת הראשית ברחוב?

כמו בכל מקרה אחר של מפגעים ומטרדים ברחוב, גם האחריות לטיפול בסתימות ביוב תחול במקרה כזה על העירייה. מתוקף הגדרת החוק, מוטלת על העירייה החובה לדאוג לתקינותה של מערכת הביוב העירונית בתחום שיפוטה ואחריותה, במידה סבירה.

במונח "מידה סבירה" הכוונה לטיפול בתקלות קיימות, במסגרת תקציב העירייה לנושא זה, יצירת פתרונות חלופיים במידת הצורך, בחינת נזקים (בעיקר במקרים של תקלות חוזרות) וצפיית הסתברות מקרים של תקלות ונזקים עתידיים העשויים להתרחש כתוצאה מאי-תיקון של תקלות וכשלים קיימים.
ייתכן ותקלה בצנרת העירונית החוזרת על עצמה שוב ושוב לאורך זמן, תצריך טיפול יסודי ומקיף, אשר ייתן מענה נכון יותר ולטווח ארוך יותר, מאשר תיקון נקודתי של התקלה בכל פעם מחדש.

מכוח החוק, האחריות לתפעול מערכת הביוב בתחום השיפוט העירוני, שמישותה ותקינותה הינם באחריות העירייה, כמו גם האחריות לשמירת ניקיונם ועבירותם של הרחובות בתחום השיפוט העירוני, לפי פקודת העיריות [נוסח חדש] וחוק הרשויות המקומיות (ביוב), תשכ"ב-1962.

ניתן להטיל את האחריות לטיפול בסתימה או בהצפה, בהתאם למקרה, על העירייה במידה והוכחה רשלנות של העירייה בטיפול במקרים שדווחו.

ע"מ לקבוע את מידת האחריות יש לקחת בחשבון פרטים וגורמים שונים בעניין, כגון הגורמים לסתימה או להצפה – האם מדובר במקרה של גשמים חזקים באופן בלתי צפוי, או בעיה החוזרת על עצמה מדי שנה (כפי שאנחנו עדים לה מדי חורף בערים רבות בישראל) של ניקוז לקוי של מי הגשמים, האם מדובר בצינור ראשי שהתפוצץ או נסתם עקב פסולת בניין, או פסולת ביתית "שגרתית", ועוד.

מעבר לכך, כשמדובר בבעיות בקווי הביוב מחוץ לבניין, תמיד כדאי לזכור כלל אצבע פשוט: אם ההצפה היא מחוץ לתחומי חצר הבית או הבניין – הטיפול יהיה באחריות העירייה.
כמו כן, אם מדובר בהצפה של בריכת ביוב האחרונה בתוך תחומי הבניין, במרבית המקרים העירייה תישא באחריות מאחר שלא ניתן לקבוע בוודאות היכן ממוקמת הסתימה.
יכול לביות וסביר להניח שהסתימה מחוץ לתחומי הבניין אך דיירי הבניין הם אלה שסובלים מההשלכות.

שתפו באמצעות:

חיפוש מהיר:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
דילוג לתוכן