מודלים להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי – ולמה התחייבות לחברה אחת היא הפתרון הנכון

החדירה המהירה של רכבים חשמליים לשוק הישראלי והעולמי יצרה צורך הולך וגובר בהקמת תשתיות טעינה אמינות, חכמות ובטוחות. ועדי בתים, חברות ניהול, ועסקים רבים עומדים מול השאלה: כיצד נכון להקים עמדות טעינה – ובאיזה מודל התקשרות כדאי לבחור?

 

המודלים המרכזיים להתקנת עמדות טעינה:

 

1. מודל "עשה זאת בעצמך"

זהו מודל בו הדיירים מתקינים עמדה שלהם\שרכשו בכוחות עצמם (כל אחד מביא חשמלאי משלו)

ולתצורה זו קיימות שני סוגי חיבורים- למונה הביתי או למונה הציבורי:

 א. התחברות למונה הביתי:

יתרונות:

חופש בחירה מלא לכל דייר, עלות חשמל נמוכה יותר.

חסרונות:

  • עלות התקנה יקרה, תשתיות שמועברות ברכוש הציבורי (פירי מעליות וכדו') עלולות להוות סכנה בטיחותית ובמקרים רבים לא ניתן להעביר תשתיות ליותר ממספר עמדות בודדות.
  • עומס על המונה הפרטי שעלול להביא לקפיצות חשמל ביתיות .
  • אין אחראים: במקרה של תקלות אין תמיכה טכנית כך שהלקוח יאלץ להתמודד עם רכב לא טעון.
  • צורך במעקב הרמטי על כל חשמלאי ובעל מקצוע שמתקין בבניין הן בהיבט ההסמכות האישיות והניסיון, והן בהיבט שאינו פוגע בתשתיות הבניין בעת ההתקנה.
  • צורך חיוני במעקב הרמטי אחר המצאת ביטוחים רלוונטיים לרכב הנטען בשטח ציבורי לכל אירוע ביטוחי שעלול להיגרם כתוצאה מכך.
  • אסתטיקה- כל אחד מתקין מטען בצורה וצבע שונים, במיקומים לא סימטריים ולעיתים לא בטיחותיים מבחינה תפעולית לחניון.

 

ב. התחברות למונה הראשי:

יתרונות:

חופש בחירה מלא לכל דייר, עלות חשמל נמוכה יותר.

חסרונות:

  • אין מערכת ניהול עומסים, החיבור מוגבל למספר מטעינים נמוך שממנו והלאה החשמל הציבורי יקפוץ.
  • עלות התקנה יקרה יותר מאשר עלות ההתקנה של ספק טעינה שלרוב מסבסד או מסבסד חלקית.
  • צורך במעקב הרמטי על כל חשמלאי ובעל מקצוע שמתקין בבניין הן בהיבט ההסמכות האישיות והניסיון, והן בהיבט שאינו פוגע בתשתיות הבניין בעת ההתקנה.
  • צורך חיוני במעקב הרמטי אחר המצאת ביטוחים רלוונטיים לרכב הנטען בשטח ציבורי לכל אירוע ביטוחי שעלול להיגרם כתוצאה מכך.
  • אסתטיקה- כל אחד מתקין מטען בצורה וצבע שונים, במיקומים לא סימטריים ולעיתים לא בטיחותיים מבחינה תפעולית לחניון.
  • גביה והתחשבנות- לא ניתן לעקוב אחר סכום הצריכה לטובת התשלום לחברת החשמל כיוון שהמונה תעו"ז והתעריפים משתנים לאורך שעות היממה וחודשי השנה לעומת ספק טעינה שמנטר באמצעות המערכת כל דקת טעינה והתעריף הרלוונטי לחברת החשמל
  • התעסקות מרובה של הוועד בניהול וטיפול הטעינה.

2. מודל "חניה חמה"

הוועד מקצה מספר מוגבל (לרוב 2-3) של חניות ציבוריות בהן מותקנות עמדות לטובת הטענה של דיירי הבניין.

יתרונות:

  • השקעה ראשונית נמוכה.

חסרונות:

  • מגביל את כמות המשתמשים, יוצר חיכוכים ומתחים רבים בין הדיירים, עלול להוביל לשדרוגים יקרים בהמשך, בהכרח מוביל לדיירים מתוסכלים שרכבם לא מקבל טעינה.

 

3. מודל תשתית מלאה מראש- ספק טעינה

חברה ייעודית המספקת פתרונות טעינה א-ת, תשתיות, התקנת עמדות, ניהול העומסים, ביטוחים, שירות לקוחות, גביה והתחשבנות מול חברת החשמל.

 

יתרונות:

  • אחריות- יש חברה מסודרת שלוקחת אחריות, כל טענה, או ליקוי באחריותה המקצועי והחוזי לטפל.
  • שקט לוועד- אין צורך לאשר חשמלאים, לרדוף אחר ביטוחים, ליקויים, חריגות, כשלים ועוד, אין צורך להתחשבן בסוף חודש מה החלק לחברת החשמל.
  • פתרון שוויוני- כולם מקבלים את "אותו המוצר" באותה העלות ומונע חיכוכים ומתחים בקרב הדיירים.
  • ניהול עומסים- מאפשר למקסם את כמות הטוענים ובכך להימנע מהגדלות חיבור בשווי עשרות אלפי שח.
  • בטיחות- קבלן מוסמך שאחראי על כלל ההתקנות והנגישות התפעולית בחניון.
  • עלות עמדה והתקנה לרוב מסובסדות באופן מלא או חלקי וכן תשתיות שניתנות לרוב ללא עלות (כמובן כפועל יוצא מכך ישנו חוזה ארוך טווח להבטחת החזר ההשקעות).

 

חסרונות:

  • חוזה ארוך טווח (לרוב 10 שנים), עלות חודשית מעבר לעלות חברת החשמל (סדר גודל של 100 ₪ בממוצע בעבור השירות)

 

 

למה דווקא התחייבות לספק טעינה היא הפתרון הטוב ביותר?

 

כאשר בוחרים בחברה אחת שתתקין את התשתית ותלווה את הפרויקט לאורך זמן, מתקבלות מספר נקודות חוזק קריטיות:

 

  1. אמינות ויציבות– החברה מחויבת לשירות מתמשך ולא רק להתקנה חד-פעמית. זה מבטיח זמינות לטיפול בתקלות, עדכוני תוכנה ושדרוגים טכנולוגיים.

 

  1. תכנון לטווח ארוך– כבר בשלב הראשון החברה מתכננת תשתית שמתאימה להתרחבות עתידית, כך שאין צורך "לפרק ולבנות מחדש" בכל פעם שעוד דייר מצטרף.

 

  1. חיסכון כספי משמעותי– במקום לשלם כל פעם על התקנה נפרדת ושדרוגים נקודתיים, ההשקעה מתבצעת בצורה מרוכזת ונכונה, עם פריסת עלויות נוחה לאורך זמן.

 

  1. בטיחות ושקט נפשי– עבודה עם חברה מקצועית שמלווה את המערכת מבטיחה עמידה בתקנים, מניעת עומסי חשמל, והגנה על כלל המשתמשים.

 

  1. אינטרס משותף– לחברה יש אינטרס שהמערכת תפעל בצורה מיטבית לאורך זמן, כי ההתקשרות שלה מול הבניין ארוכת טווח.

 

  1. מניעת ריבוי ספקים וחוסר סדר– התחייבות לחברה אחת מונעת מצבים של "כאוס" טכני, בהם לכל דייר יש עמדה שונה עם ממשקים שונים, מה שמקשה על הניהול והתחזוקה.

 

העתיד של הרכב החשמלי הוא כבר ההווה, והשאלה האמיתית איננה האם להתקין עמדות טעינה, אלא כיצד לעשות זאת נכון. בעוד מודלים נקודתיים או עצמאיים עלולים להיראות זולים יותר בטווח הקצר, הם יוצרים בעיות בטיחות, ניהול ועלויות גבוהות בעתיד.

 

המודל של התקנת תשתית מלאה והתחייבות לחברה אחת מעניק יציבות, חיסכון, בטיחות ופתרון אמיתי לצרכים ארוכי טווח של דיירי הבניין או משתמשי החניון.

 

בעלי מקצוע מומלצים בתחום:

ש.א.ר מוביליטי בע"מ – טעינת רכבים חשמליים

 

שתפו באמצעות:

חיפוש מהיר:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
קבוצת ועדי בתים בפייסבוק
דילוג לתוכן