השפעת משבר הקורונה על תשלום דמי וועד בית
בשכונה שלנו, שכונת מרום נווה והסביבה חלק מהבתים רבי קומות ומנוהלים באמצעות חברות ניהול וחלק מהבתים מנוהלים באמצעות נציגים שהם דיירי הבניין. הוקם אף מועדון צרכנות להוזלת עלויות ולסיוע התמודדות במשבר הקורונה. ומכאן אף עלתה השאלה אם גם בדמי ועד הבית ניתן להצטמצם? האם יש להמשיך ולשלם את דמי ועד הבית בזמן משבר שהותיר רבים מאיתנו ללא פרנסה?
תזכורת:
דמי ועד הבית מיועדים למימון תחזוקת כל המערכות הפועלות בבניין כגון: ניקיון, חשמל, אינסטלציה, מעלית וכדומה. מערכות אלו תוגברו ותופעלו בזמן משבר הקורונה.
החוק מחייב לשלם את דמי ועד הבית גם בזמנים טרופים אילו.
בתקנות לשעת חירום נקבע כי מתן שירותי תחזוקת מבנים כגון תברואה, חשמלאות ושירותים נוספים המנוהלים באמצעות נציגי ועד בית או חברות ניהול הם שירות חיוני.
הישארות הדיירים בבתיהם גרמה אף לשימוש מוגבר בחלק מהמערכות כמו מיזוג אויר. נדרש גם להשקיע יותר בניקיון וחיטוי לאור המצב.
נקודה נוספת היא שניתן להתייעל ולבחון אילו שירותים יש לתגבר ואילו שירותים אפשר לצמצם. הכוונה, להמשיך לשמור על הרכוש המשותף מצד אחד אך במקביל להקל על בעלי הנכס ולא לדרוש תשלום נוסף. כלומר לאזן בין צורך ויעילות.
מי שמעסיק עובדים כגון חברות ניהול, נדרש לאור תקנות חירום לרשום אישור ובו רשומים הפרטים הבאים:
אישור העסקה, שם המעסיק, מספר חברה, כתובת, מקום עבודה, שם העובד, תעודת זהות, שעות עבודה.
מהי האחריות הנוספת של נציגי ועד הבית וחברות הניהול?
1. עליהם להבהיר לדיירי הבית את הכללים בזמן זה. כמו: שימוש במסיכה.
יש להדגיש כי אי ציות לכללים מסכן את כל דיירי הבית.
2. במידת הצורך ניתן אף לדווח לרשויות.
3. ניהול החזקת הבית הוא לפי התקנות לשעת חירום כולל חדרי כושר, בריכות וחדרי יום הולדת.
4. כדאי לפרסם הודעות באמצעים דיגיטליים הקיימים היום כמו מיילים ומסרונים. כדאי לתלות את המודעות במקומות בולטים בבניין.
לידיעתכם:
50 שנה מלאו בזמנים אילו לתקנות ועד הבית שהן חלק מחוק מקרקעין. הרבה לא נשתנה.
אולם מרגע החזרה לשיגרה, בעלי הנכסים ברוב קולות יכולים לקיים אסיפה כללית בהתאם לכללים בתקופה זו. לדוגמא: אסיפת דיירים בזום היעילה בכל מצב היות והחיים נהיו מהירים וכולנו עסוקים. בהחלט רצוי להיעזר בשלל פתרונות דיגיטליים כגון אפליקציית וואטסאפ ופלטפורמת זום.
פתרון שמותאם במיוחד לבתים משותפים נקרא מערכת LIVY.
זוהי מערכת תוכנה לניהול ועד בית. המערכת הדיגיטלית מאפשרת ביצוע מספר פעולות בו זמנית כמו ניהול וגביית תשלומים בכרטיס אשראי, ניהול אחזקת הבניין, הודעות מדיירים, וכל זאת בשקיפות.
הבהרה:
המידע במאמר הוא מידע כללי. המחברת/מערכת אינם נושאים באחריות כלשהיא כלפי הקוראים. הקוראים מתבקשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על המאמר.
הכותבת היא אורלי אורלנו – תלם שיווק, מנהלת "במרום" מועדון צרכנות שכונתי במרום נווה.