הכינו ביתכם לחורף עכשיו! סילוק מי גשמים – מאמר ראשון בסדרה

מכירים את מטבע הלשון "הכן רכבך לחורף", אותו דבר נכון גם כלפי הבית – כל בית, כל מבנה. במערכות אחזקה מודרניות נהוג להכין לוח זמנים קבוע לאחזקה מונעת.
את ההכנה לחורף כדאי לעשות דווקא בעונת הקיץ ולא לחכות לרגע האחרון כי לפעמים החורף מקדים וכבר בחגי תשרי יכולים להיות גשמים.

בבית המשותף בדרך כלל לא מתבצעות עבודות אחזקה מונעת. בפרקים אלה נשתדל לתת לכם מושגים בסיסיים באחזקה מונעת, שתחסוך מכולכם הוצאות והתעצבנויות ותשמור על ערך נכסיכם.

גגות משופעים

הם דבר לבעלי מקצוע. ראשית בגלל הסיכון בלהתהלך עליהן, ושנית חומרי החיפוי של גגות אלה, רעפים או לוחות אזבסט למשל, הם שבירים. להסתובב עליהם יכול לגרום יותר נזק מתועלת. מי שמאוד סקרן לדעת מה שמתרחש על גג כזה יכול לפעמים להתבונן עליו בעזרת משקפת, ועוד יותר טוב אם יוסיף שכן ידידותי עם חלון בקומה גבוהה. זה צרוף מנצח לבדיקה, את התיקון השאירו לבעל מקצוע.

גגות שטוחים

גג נקי.

במשך הקיץ מצטבר על גג הבית לכלוך שמקורו ברוחות, בעבודות שונות ואפילו בשאריות מזון של בעלי חיים. (כן כבר ראיתי מרזב סתום בעצמות שוקיים של הודו, שכנראה עורב הביא לארוחה מהנה, לו). לקראת החורף רצוי לסלק מהגג גרוטאות, פסולת ושאריות מכל סוג אשר יכולים לשמש מיני סכרים ליצירת שלוליות מים שסופם לחדור דרך איטום הגג. את הגג יש לשטוף במים אם כי אני מזהיר נגד הנוהג הפסול לפתוח חיבור של דוד שמש להוצאת המים. ראשית המים הם פרטיים של מישהו, שנית לא מומלץ להתעסק בצנרת כל עוד היא תקינה. אם הגג לא מרוצף וניגשים לעשות עבודה זו בימי הקיץ רצוי לעשותה בשעות המוקדמות של הבוקר. ציפויי הגג, הם לרוב מחומרים אספלטיים (יריעות ביטומיניות או סתם זפת). בשעות החמות חומרים אלה רכים וניזוקים מדריכה עליהם. מילת אזהרה, לרוב הגגות בארץ אין מעקות, לפעמים אפילו לא אותם עשרים ס"מ שמזהירים אותנו מקרבת התהום. גגות בלי מעקות הן לא מקום לילדים. 

רשתות מגן.

צד נוסף חשוב באחזקת הגג הוא הגנה על פתחי המרזבים. עבור אלה שלא מכירים את הנושא: בגג יש אחד או יותר פתחים עגולים דרכם מתנקזים מי הגשמים, נהוג להתקין בפתחים אלה רשתות הגנה שימנוע סתימת המרזב ע"י עלים או ניירות. הרשתות הפשוטות ביותר, ואולי היעילות ביותר נראות ככדור עשוי מחוטי מתכת – כמו קווי האורך על גבי כדור הארץ, (במקום זה אולי רצוי להוסיף שרטוט של כדור כזה) לכדור בליטות אותן תוחבים לפתח הניקוז וכך הוא ימנע חסימת הפתח.

קולטן.

מהו ה"קולטן"? אם תתבוננו במעלה המרזב, הצינור המוריד את המים מהגג, תראו שבראשו תקועה קופסה מרובעת, פתוחה מלמעלה, המיועדת לווסת את זרימת המים מהגג לצינור. בהרבה מקרים ציפורים או יונים מוצאות בקולטנים אלה משכן נאה לבנות בו את קיניהם. ציפורים הם דבר נחמד אבל קן ציפורים או יונים הסותמים קולטני מרזב הם מזיק של ממש. כאשר הקולטן סתום המים מהגג יגלשו דרך הקיר, ילכלכו אותו, יגרמו להופעת פטרייה (לא לאכילה, רק כתם שחור על הקיר) ובמשך הזמן יגרמו להתפוררות הטיח וחדירת מים דרך הקיר לדירות. על מנת שכל זה לא יקרה יש לוודא לפני עונת הגשמים שהקולטן ריק, ואם רוצים למנוע מידידנו המכונפים לקבוע את מעונם בתוכו אפשר פשוט לעטוף את הקולטן ברשת לא צפופה, כמו זו המכונה רשת לול.

מרזב.

אם כבר התבוננתם במעלה אותו צינור רצוי לשים לב שכל חלקיו מחוברים זה לזה ויוצרים רצף אחד, וגם לראות אם נראה לעין שהחבקים (בנדים) המחברים את הצינור לבניין אכן מצמידים אותו לבנין. לקטע הזה של הבדיקות אפשר להיעזר במשקפת. בשום מקרה לא לנסות לעלות על סולמות או לטפס על הצינור. אם צריך לבצע תיקונים בחלק זה של המערכת יש להזמין בעל מקצוע. 
 

תחתית המרזב.

חתית המרזב נגמרת בד"כ בקטע בצורת זווית, ואם מדובר בשטח לא סלול או מרוצף מניחים אבן המכונית שוקט (ציור של אבן שוקט?). בהרבה מקרים שני פריטים אלה עקומים ולא במקומם, או כלל אינם. כי הרי אם כבר הורדנו את מי הגשם מהגג בלי שיחדור לנו דרך הגג ילכלך את הקירות וייכנס לדירות, למה לנו להמשיך לפנק אותם? אנחנו בית או ספא למי גשמים?

ובכן הנזקים שמים החודרים לקרקע בצמוד לקירות המבנה הם לא פחותים מהנזקים שהם יכולים לגרום בגג. אם יש לבית מקלט או מרתף המים החודרים לקרקע בצמוד לקירות המבנה יחלחלו לתוך אותו המקלט. אם המבנה מסתיים, כביכול, באותו מפלס עם הגינה, למעשה יסודות המבנה יספגו את המים, שיעלה בגלל תופעת ספיגה הנקראת קפילאריות, דרך קירות קומת הקרקע ויגרמו לאותה התפוררות טיח הקרובה לקרקע, כל כך נפוצה במבנים בארץ (יש סיבה נוספת לתופעה זו אבל עליה נדבר פעם אחרת).

לסיכום את מי הגשמים יש להרחיק מהבניין גם ע"י הזווית התחתונה של המרזב וגם ע"י אבן שוקט. באותם מקרים שיש חדירת רטיבות מתמשכת למקלט רצוי לבדוק אם לא נחוץ ליצור רצועה משופעת של אדמה מקירות המבנה אל הגינה עם שיפוע של כ-20 % וברוחב של כמטר, אבל זה כבר שוב עבודה לבעל מקצוע. שיפור שיפויי הגינה יכול לפתור בעיות של חדירת מים למקלט או למרתף אבל צריך לזה ידע וניסיון.

נכתב ע"י דר' נפתלי צבי אימבר – מגשר סכסוכי דיירים, בעבר מנהל מחוז של האגודה לתרבות הדיור.
שלח דוא"ל לדר' נפתלי צבי אימבר
לפורום ניהול ואחזקת בית משותף  בפורטל בתים – בניהול דר' אימבר 
 

שתפו באמצעות:

חיפוש מהיר:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
דילוג לתוכן