הכינו ביתכם לחורף, איטום וטיפול בגג – מאמר שלישי בסידרה

הטיפול בגג למניעת חדירה רטיבות אמור להיעשות רק לפני הגשמים כך שהשמש והחום של הקיץ יוציאו בהדרגה את שרידי המים שחדרו לבטון הגג בחורף הקודם.

לפני ששולפים סולמות ומטפסים על הגג כמה מילות אזהרה:

גג ללא מעקה צפוף ובגובה כ-110 ס"מ הוא מקום מסוכן, ובטח לא מקום שילדים אמורים להסתובב בו, בשום מקרה ותחת שום תרוץ!

עכשיו למבוגרים; יש גגות להן מעקה בגובה של כעשרים או שלושים ס"מ, זה קרקוב ולא מעקה, והוא לא ימנע מכם ליפול מהגג. יש גגות שאין להן כלל מעקה, או קרקוב – כלום, גורנישט כמו ששר גיידמק, היזהרו! (מהגג לא מגיידמק)

המרזבים
ברוב הגגות השטוחים יש שני מרזבים (לפחות שניים על כל 150 מ"ר) שקוטרם כ-10 ס"מ, המרזב מתחיל בגג בצורה של חור עגול.
אם הגג בולט מהיקף הקירות החור הוא אנכי וממשיך בצינור אנכי צמוד לקיר, לרוב מפח מגולוון עד כמה ס"מ לפני הרצפה, בתחתית הצינור אמור להיות קטע זוויתי, כמעט אופקי אשר סופג את מכת המים הנופלים ומרחיק אותם מהקיר. מתחת לקטע הזה מניחים שוקט עשוי בטון הבולמת עוד יותר את עוצמת זרם המים ומפזרת אותם בגינה. למרזב יש עשרות ואריאנטים ואשתדל לעבור על כולן.

במרזב שתואר חשוב לבדוק שהוא לא סתום ע"י הזרמת כמה דליי מים מלמעלה. במגביל רצוי שאדם נוסף יתבונן בצינור ובקירות לידו, לוודא שהצינור לא נוזל. אם יש כתמים כהים על הקיר ליד הצינור כמעט בטוח שהוא ייזל. המקום בו בד"כ מתחילות הנזילות זה בחיבורים בין קטעי הצינור. בעבר חיבורים אלה היו מולחמים, בעבר.
יש לוודא שהחבקים המצמידים את הצינור לקיר יהיו חזקים ומחוברים היטב לקיר. אם מבחינים בחבק שהתרופף יש לתקנו בהקדם, זה ההתחלה של רוב התקלות. אם החבק נמצא בגובה על תנסו מעשי לוליינות, הזמינו בעל מקצוע עם ציוד מתאים להגיע אליו בבטחה.
אם גיליתם שהצינור סתום נסו תחילה להוציא את הלכלוך מתחתית הצינור, שם בד"כ הסתימות, בעזרת תיל מכופף. אם זה לא עוזר מוטות של פתיחת ביוב יעשו את העבודה, אבל בעדינות, זה בסה"כ צינור פח.

יש המחליפים את צינור הפח בצינור פלסטיק, אבל הפלסטיק לא עומד בפגעי השמש ותוך שנים מעטות מתפורר. קיים גם צינור פח אותו מכינים במקום. מגיע לביתכם נגרר קטן ובו גליל פח ומכונה קטנה שהופכת את הפח לצינור, באורך הרצוי, בצבע הרצוי והחשוב מכל: בלי חיבורים.

סוג דומה למרזב שתיארתי קודם הוא המרזב הסמוי. הוא עשוי מצינור פלסטיק שהותקן בתוך העמודים שבקיר לפני שיצקו אותם.
מרזבים אלה יותר אסטטיים אבל סתימה קשה בהם היא כללה ושכן שבטעות קדח בקיר לתוך הצינור מובטחת לו מנת רטיבות כמעט בלתי ניתנת לתיקון. זהירות אם המקדחות האלה!
התיקון האולטימטיבי למצבים אלה במרזב סמוי הוא העתקתו אל מחוץ לקיר.

מרזב עם קולטן. כאשר הגג אינו בולט מהמבנה ויש סביבו מעקה קטן מתקינים צינור אופקי קצר שעובר את המעקה ובחוץ מותקנת קופסה המשמשת "ראש" לצינור האנכי של המרזב. בבניינים ישנים נהגו לעצב ולקשט קופסאות אלה שהיו אלמנט דקורטיבי של ממש.
יש לוודא שהקופסה שלמה, מהודקת היטב לקיר ובעיקר רירה ונקייה. יש העוטפים את הקופסה ברשת לול ע"מ למנוע מיונים או ציפורים לכנן שם ולגרום לסתימות.

קיים אביזר המיועד למנוע סתימות במרזבים. זה כמו כלוב כדורי מחוטי תיל עם בליטות כלפי מטה, אותן מכניסים לפתח העגול שבגג. כדור זה משמש מסננת לעלים ניירות או לכלוך אחר ומונע את סתימת המרזב. קונים את זה בחנויות חומרי בניין או אצל מתקיני מרזבים.    

הגג
קיימות גגות שטוחים גגות רעפים וגגות מלוחות אזבסט.

לוחות האזבסט, כל עוד לא מתפוררים אני מציע להניחם במנוחה, יש הדוגלים בצביעתם בשכבת צבע עבה שיקלע את הפרורים והסיבים. אשראי המאמין.
לפירוק גג אזבסט צריך בעל מקצוע עם רישיון או אידיוט שרוצה למות בייסורים, אל תתעסקו עם אזבסט.

גם את גגות הרעפים אני מציע לעזוב לבעלי מקצוע, הרעפים השבירים והגג המשופע הם מרשם לתאונות, או לפחות לנזקים מיותרים.

הגג השטוח

מזה כמה עשרות אלפי שנה שבני אדם איבדו את כושרם להתרוצץ על העצים, וגג שטוח הוא הדבר הדומה ביותר לקרקע, חוץ מהעובדה שהוא קטן וגבוה. הוא שאמרתי, גג זה דבר מסוכן.  

איטום הגג
קיימים הרבה חומרים והרבה שיטות לאיטום גגות. לכל שיטה חסרונות ויתרונות.
הזפת, או בשמו הנכון הביטומן הוא אולי החומר העתיק ביותר, ואני מוכרח להודות שלדעתי הוא לא כל כך מתאים לארצנו. צבעו השחור גורם לו לספוג חום והחום הגבוה ממיס את הביטומן.קיימות מספר תערובות שונות עם עמידויות שונות לחום אבל בשורה אחרונה, בצהרי יום אוגוסט אפשר לטגן ביצה על גג מזפת, רק להיזהר עם הכף כשמרימים את החביטה, שלא לקלף את הזפת מהגג..
בכל זאת עבודת זיפות גגות טובה היא: שכבת יסוד (מכונה פלינקוט), שלוש שכבות זפת חם וביניהם שתי שכבות שתי וערב של ארג זכוכית עם 15 ס"מ חפיפה, מעל לשכבת הזפת האחרונה, כשהיא עדיין חמה מפזרים חצץ דק. זו שיטה טובה.
אם סוגרים עם הזפת על שכבת ארג וזפת נוספת, דואגים לסייד כל שנה ולא מעמידים גרוטאות או מסתובבים על הגג כאשר הוא חם, איטום כזה יחזיק 30 שנה או יותר.

בשנים האחרונות נפוצה היריות הביטומיניות, שהן ארג כלשהו מצופה משני צידיו בשכבה של תערובת זפת.
יצרני היריות לא יאהבו מה שאני הולך לכתוב, אבל האמת היא שאנו לא בדיוק יודעים מה מגולגל שם בגליל אבל גרוע מזה, הרבה יותר גרוע, אין לנו מוסג מינימאלי על המיומנות של האיש שמתקין אותן. הוא אמור לחמם את הירייה והגג תוך כדי גלגולה, כך שהביטומן יומס וידבק. במעבדה זה עובד משהוא. מתאים למי שיש לו גג שנרה כמו מעבדה.
אני רק יודע שהזפת צריך לגמור מהר ככל האפשר ועם כמה שפחות יריות. זה השוק החופשי. הבטחותיו לעשר שנים של אחריות… נו, הרב הבטיח לי בחופה מאה שנות עושר, אני עוד מחפש אותו…

אני מודה, אני אישית משוחד לגומי אקרילי הלבן. אני מכיר את החומר כשלושים שנה והוא עשה לי את העבודה במצבים בלתי אפשריים כמעט, ומה שחשוב, בלי אש, קל לעשות לבד או לפקח על טיב העבודה של מי שעושה זאת.

 כיצד עושים?

תחילה לרכוש את החומר מייצרן מוכר – שני יצרני הצבע הגדולים בארץ מוכרים את החומר הזה וגם חברת פז שהיא הראשונה שייצרה אותו בארץ
(למיטב ידעתי) .
רכשו כמות של חומר שיספיק לפחות ל-2 עד 3 ק"ג על כל מ"ר גג.
אם יש בגג סדקים או חריצים רכשו גם כמות קטנה של חומר "משוריין". זה אותו חומר שערבבו לתוכו סיבי זכוכית קצוצים בכדי שיגשר מעל לסדקים.
סוד ההצלחה, כמו בחיים, זה הסבלנות. את החומר יש ליישם בכמה שכבות.
לאחר שטיפת הגג במים יש ליישם שכבה ראשונה עם חומר מדולל מאוד –לא יותר מ- 20% חומר והיתר מים. זה חודר לסדקים הקטנים ביותר. בהמשך הכינו שכבה אחד קצת יותר מדוללת מהמלצת היצרן ולכשזו התייבשה בצעו שכבה שלישית לפי המלצת היצרן.

אם יש בגג גומות בהן עומדים המים רצוי למלא אותן בטיט ומלט עם קצת חומר מיד לאחר שכבת היסוד לפני שמתילים את העבודה. מעל לתיקון זה יש למרוח שכבה נוספת של חומר איטום.
אם אתם מזמינים בעל מקצוע לבצע את העבודה, עמדו על כמות החומר המינימאלית ועל יישום במספר שכבות.

קיימים גם פתרונות נוספים לאיטום גגות, אני אישית דוגל בשני אלה. האחרים בדר כלל יקרים יותר ולא תמיד הוכיחו את עצמם.

נפתלי אימבר
אחזקת מתקני תעשיה ובתים משותפים – שיקום מערכות מתקדמות – שיקום פירי סילוק זבל.
Imber-n@zahav.il
למאמרים נוספים בנושאי בית משותף: http://www.batim.org.il/articles.html

שתפו באמצעות:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
דילוג לתוכן