דירות בירושה – מה הדרך הטובה להתמודד אם קיבלתם דירה בירושה

קבלת דירה בירושה יכולה לפתור לנו לא מעט בעיות. היא יכולה לעזור לנו להתמודד עם הקושי לחסוך כסף לרכישת דירה משלנו, יכולה לחסוך מאיתנו את הצורך לחפש דירה אם יש לנו כבר את הכסף הדרוש לקנייתה ואם יש לנו דירה ברשותנו, אזי שהיא יכולה לייצר הכנסה נוספת, משמעותית, אם נבחר להשכיר אותה. בעתיד, נוכל להוריש אותה לילדינו ולחסוך מהם "כאבי ראש" רבים.

אך כל זה נכון, אם אנחנו יכולים להתמודד בצורה נכונה עם דירה שקיבלנו בירושה. זה יישמע מפתיע, אך בלא מעט מקרים אנשים מצאו את עצמם מקבלים דירה בירושה מהורים או קרובי משפחה ואחרים, ולא ידעו איך להתנהל איתה, והם לא הצליחו ליהנות ממנה.

 

דירה בירושה – איך זה אפשרי?

המצב הבסיסי ביותר הוא, אחרי מותם של הורינו, חס וחלילה, אנחנו מקבלים באופן אוטומטי את הדירה בה הם התגוררו. זאת בהנחה ואין סיבות שיכולים למנוע זאת. למשל: שעבוד לבנק או לגורם פיננסי אחר. דירה בשכירות, דירה השייכת למדינה, צוואה מטעמם המורה להוריש את הדירה למישהו אחר או מסיבות אחרות.

בעיקרון, במצב הבסיסי, אם אין צוואה אז הדירה עוברת לאחד מבני הזוג שנותר בחיים ולילדים. אם שני בני הזוג אינם בחיים, היא עוברת אוטומטית לילדים בחלוקה שווה, אלא אם ההורים ציינו אחרת במסגרת צוואה רגילה או צוואה הדדית. יחד עם זאת, יש פרק זמן מסוים בו ניתן להגיש בקשה למניעת מימוש צוואה, נניח על ידי בן משפחה או גורם אחר, ואז יש לדון בעניין ולבחון אותו, בטרם מחליטים האם להעביר את הדירה לרשות הילדים.

מצבים מורכבים יותר יכולים להתקיים אם ההורה מחליט לכתוב צוואה ולציין במפורש למי הדירה אמורה לעבור. במצב כזה, יכול להיות שהוא יכול לקבוע שהדירה תעבור רק לאחד מילדיו או שתעבור לכולם אך לא באופן שווה. מצב כזה יכול להיות פתח לסכסוך, אם הילדים לא מוכנים לקבל את הצוואה ומבקשים למנוע את מימושה.

 

קיבלנו דירה בירושה, מה עכשיו?

על מנת שנוכל להשתמש בדירה, בין אם זה למגורים, מכירה או השכרה, אזי שיש להעביר אותה ברשם המקרקעין על שם היורשים. לשם כך, יש להגיש בקשה לקיום צו ירושה או צו קיום צוואה (אם ישנה כזו). במידה ואין ערעור מצד אף גורם, אזי שאפשר לקבל את הצו, לבוא איתו אל לשכת רישום מקרקעין ולשנות את שם הבעלים.

במידה ומדובר ביורש אחד, אזי שהוא יירשם כיורש בלעדי ובעתיד הוא יוכל להחליט, האם ולמי להעביר את הדירה בירושה. אם מדובר על קבוצת יורשים, אזי שהדירה תהיה רשומה על שמם ואז כל פעולה תהיה למעשה על שם כולם. זה אומר, שאף צד לא יוכל לבצע עסקאות על הדירה ללא אישור שאר היורשים.

חשוב לציין עוד, ברגע שמקבלים דירה בירושה יש לוודא שהנכס אכן היה שייך למי שביקש להוריש אותה, כמו כן, שהזכויות שייכות באופן מלא לו, ואז ניתן להעביר אותן ליורשים. כך הם יוכלו לפעול על פי רצונם בנכס.

 

האופציות לשימוש בדירת יורשים ואיך מתנהלים איתה בצורה נכונה

בפני היורשים יש מספר אופציות לשימוש בדירת ירושה, אחרי שהם העבירו את הדירה לבעלותם באופן מלא.

 

אופציה ראשונה – למכור את הדירה

אפשר להציע את הדירה למכירה ואז היורש ייהנה מהסכום במלואו או שכל היורשים יתחלקו בו. במקרה כזה, יש לבדוק עם יועצי מס ועורכי דין שמתעסקים בנדל"ן, מה הדין לגבי מס שבח, מס מכירה ובאופן כללי מה נדרש לשלם כחלק מתהליך המכירה.

אופציה זו יכולה להיות אופטימאלית אם זקוקים לסכום כסף משמעותי באופן מיידי וכן, אם לא רוצים להשקיע זמן בהתנהלות מול שוכרים ובאחזקת הדירה.

 

אופציה שנייה – השכרת הנכס

זו אופציה שרבים בוחרים לעשות, משתי סיבות: ראשית, זה מייצר הכנסה נוספת. שנית, בעתיד, יהיה אפשר להעביר את הנכס לבעלות של אחד הילדים. אופציה זו גם לא גובה עלויות גבוהות על מסים. מנגד, היא דורשת התעסקות עם שוכרים, אחזקה ודברים אחרים.

 

אופציה שלישית – מגורים

מי שזקוק לדירה או רוצה לשפר אופציות דיור ולהבדיל, מעדיף להתגורר בדירה שקיבל בירושה ולהשכיר את הדירה אשר בבעלותו, יכול לעבור ולהתגורר בה.

אם ירשו את הדירה מספר יורשים, יהיה עליו להגיע להסכם איתם, בשביל שהוא יוכל להשתמש בה למגורים ובאילו תנאים.

 

 

מאת: מרכז מידע על צוואות וירושות smartwill.co.il

 

שתפו באמצעות:

חיפוש מהיר:

לקבלת הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים בתחום

נא למלא פרטי התקשרות ובהקדם תקבלו הצעות מחיר מבעלי מקצוע מובילים.

נא לודא שבחרתם תחום ואזור מגורים
דילוג לתוכן